1. Wat is het commerciële of financiële belang? Als het gaat het om een klein bedrag of als u verder
    geen zaken meer doet met de afnemer, kunt u het beste uw verlies nemen en uw vordering afboeken.
  2. Zorg ervoor dat u een dossier opbouwt. Sla mailverkeer op en maak aantekeningen van
    telefoongesprekken. Noteer de data van versturen en ontvangen van de mail, telefoongesprekken en
    overige correspondentie zoals herinneringen en aanmaningen.
  3. Ga alle stappen in uw leverproces na. Hebt u alles geleverd conform de gemaakte afspraken? Zijn
    er geen gebreken van uw kant geweest en hebt u niets nagelaten?
  4. Stel uw klant tijdig in gebreke; dit is afhankelijk van de gemaakte afspraken of uw
    leveringsvoorwaarden.
  5. Probeer de reden te achterhalen van het niet betalen. Als u er bijvoorbeeld achterkomt dat uw
    afnemer in een faillisement is gekomen, kunt u zich het beste veel moeite en geld besparen en uw
    verlies nemen.